Skip to main content

pengalaman di gunung belumut kluang....

 Masa hari pertama perkhemahan perdana agak kekok...tp setlh melakukan perbincangan secara berkumpulan dan berpeluang berckp dan memberi perbentangan kat dpn...dh x brape nk kekok la pd umum....
kita teruskan dgn hari yg berikutnya,waktu mendaki gunung belumut yg panjang perjalanannya dalam 10 kilometer....hmmm..panjangkan...dh la first time naik gunung sampai puncak....hmmm...
mula2 naik jarak dgn org dpn x la jauh mana,sbb x nk berpisah..pastu dh sampai seksyen pertama dlm 2 km la jugak,so kitowg berhentilah beramai-ramai....pastu cikgu ada tanya ada x sapa2 nk trun?means x nk truskan perjalanan....so decide utk teruskan...selepas berhenti di seksyen yg pertama,lepas sume org minum air,rilek2,kitowg pon teruskan perjalanan...utk ke seksyen yg kedua agk mencabar sbb perjalanan mendaki gunungnya tinggi dlm 90',so terpaksa la memajat gunakan akar2 yg ada..sebenarnya perjalan x la jauh mana dlm 1 km je..tp dye punye penat mcm 2 km...maybe sbb kne panjat kowt..kite kne angkat bdn kite yg berat ni....hmm...lps dh smpi seksyen yg kedua,,,cikgu tnye lg...ad x sape2 nk trun...jd cm biasa la,xnk trun..mana x nya,dh naik pnat 3 kilometer,,,pastu nk trun plak,hmmm mmg x r...
truskn perjalanan lagi...ingtkn dh x de tmpt yg tinggi(90') rpenya ada lg...mmg time tu lepak gila tgok bukit curam cmtu...lps amik nafas truskan lgi..dh truskn tu org yg kat dpn sume dh lesap..apa lg..kejar r..tiba2..org kat dpn nan blkg dh x de...jln je sowg2..ikut track yg ada...mmg time tu tawakkal pd Allah je la...dh la x thu selok belok hutan pastu main jln je r...mmg time 2 petunjuk..ada org kata kalo sesat tgok pokok kat sekeliling   ada yg terpatah x,,kalo ada tgok pokok tu hala ke arah mana..iku arah pokok tu....dh time tu mmg x tau nk wat pe,jln je...x lme pastu bru nmpk byg org kat dpn...rse lge skit...pastu smpi seksyen ketiga..dh smpi situ apa tggu lg...minum r air pastu mkn roti coklat yg dh diberikan...org kata mkn coklat boleh tmbh energy,,,jd mknla..x sempat abis roti dh kne jln lgi...perghhh...dh naik...buat kali kedua kne tggl lg...mmg lepak r..asyik kne tggl je,,sabokn jela,,tp x lme cm td..,dh naik sampai je sekyen yg keempat..mmg x ley bla..dh la tmpt lapang,xde pokok,tgh hari buta plak tu..mmg kesabaran tercbr time 2...
   tp....kali ni lg best...lps dri seksyen keempat tu,kitowg truskn perjlnan utk ke puncak gunung belumut,...
yg bestnya,spnjng perjalanan kitowg ke puncak tu udara mmg sejuk ,,,sbb diliputi awan kn.. mmg sepanjang perjlnan kitowg permandangan sekitar mmg cntik r...pokok2 kat situ sume berlumut,pastu pokoknya mcm syur yg dkt pasaraya yg org spray air kat syur tu...mmg cntik sgt,,,cm nk amik gmbr je kat situ,tp malngnya xde camera..hmm..buat kali ketiganya,,,berjalan tnpa ada guider,,time tu ada adik2 yg mmg percaya kat kita...tnye bnyk kali..korang percaya kat akak x ni...percaya...sbnrnya diri sendiri pun x caye ley smpi kat ats...mmg cm x caya r boley jmpe sume blik kat puncak ue..alhamdulillah la x sesat....
      perjalanan yg paling mencbr ialah time trun gunung...time naik x terkehel ke apa ke..time gunung baru la terkehel tu ini...  
    
     
     inilah dia team orange yg lain,ada yg tumpas,ada yg dah maju kehadapan....
                                         
 
ini lah dia perjlnan menuruni gunung belumut...nmpk x team orange di belakang...kesian kat dyowg sbb ditglkn oleh beg putih......sbb sumenya gadis semasa..nk wat cane??
mula2 time naik gunung secara berkumpulan ,..pastu dh terpisah-pisah...mle2 trun gunung terpisah-pisah pastu   bersatu kembali...dhla time trun tu hujan tanah licin mmg mencbr gila...sampai teduduk-duduk...bila dh bersatu tu ada yg kne hinggap pacat berhenti kat blakg. dh la bkn ahli kumpulan..tgok baik x kumpulan kami...umpama wonderpet kan??sbnrnya..ketua kump nan ahli lain yg smngt nan pacat je yg berhenti...yg berjiwa muda teruskan perjlanan...
   time 2 ada 4 org gadis dan sorg jejaka... dye la yg guide kitowg ni..mklumla permpuankan..silap2 boleh sesat...nasib baik la sorg jejaka ni tau selok belok hutan...akhirnya kami sampai ke tapak perkhemahan...dh la time trun tu jln x stop,ada pon sekejap je... perjalanan trun kitowg xde giuder pun..ada pun mle2 je...
anyway penghargaan diatas kepercayaan adik2 dan kwn2 yg bole saye sbutkn kat sini.:
                                                                                                           ~anis,intan,janah,izzati n farhana~
                                                                    
                                                                   ~SEKIAN~

Comments

Popular posts from this blog

IBU SAL

hari ini 11 januari 2018, aku dikejutkan dengan berita kehilangan bekas bos aku ditempat kerjaku setiap kali cuti semester, walau hanya sekejap, seminggu pun diberi izin untuk aku mencari wang saku, bekerja di stesennya. bos yang pemurah, baik hati budi, seorang yang penuh dengan nasihat, rasa cinta, sungguh aku rindukan beliau. beliau sudah aku anggap seperti ibu, kerana andai ibuku masih ada, maka mereka seusia. persoalan yang bermain dalam mindaku, kenapa para ibu yang dekat denganku diambil dahulu? pertama kali aku datang ke stesennya utk interview, aku terkejut dengan soalan-soalan yang diberikan, langsung tak terlintas akan ada soalan interview seperti itu. soalannya mendekatkan aku kepada Tuhan, kepada Pencipta. membuatkan aku berfikir, memberi nasihat, harapan. hari kedua aku kerja aku diberikan amanah untuk mengurus bahagian kewangan, pekerja lepasan matrikulasi bidang perakaunan, pekerja baru 2 hari. dibawa masuk kedalam office bersama senior dan akauntan luar utk mengajar.

Nature

Assalamualaikum.. Hai. Lama tak menulis. Kali ni nak share sikit je pasal surrounding. Apa yang berlaku, apa yang boleh diambil iktibar untuk kehidupan. Ada sekali tu aku ada aktiviti yang melibatkan warga atau penduduk labuan. Aku temu ramah ada sorang mak cik ni, nak mintak pendapat dia berkenaan kenaikan harga barang sekarang, dia okay ke kalau harga barang lepas ni naik. Aku terkejut dengan jawapan dia. Dia SETUJU (means okay). Aku pun tanya lah kenapa setuju pulak? Dia kata, dah kalau orang lain setuju dan ok, kenapa saya x setuju. *Dan kalau pun ada rakyat yang rasa tertindas, kerajaan tetap akan naik kan harga jugak. Aku monolog sendiri sambil mendengar hujah mak cik tu. Kemudian aku tanya lagi, mak cik memang asal dari labuan ka? Dia kata aku dari philipine. Cari rezeki di sini. Mau hantar anak sekolah. Kos sara hidup kat sana tinggi jugak. Lepastu aku ada dengar cerita dan aku perhatikan sendiri anak-anak kecil di sebelah sabah labuan ni keluar cari kerja. Diorang macam-maca
hai Assalamualaikum semua.. alhamdulillah masih diberi peluang untuk terus hidup dan dapat bernafas sampai sekarang..hari ni 1 Januari 2015,sudah 7 bulan lebih saya berada di Darul Aman dan banyak perkara yang saya dah lalui dan belajar sepanjang saya berada jauh daripada keluarga yang berada di Darul Takzim.. sebagaimana yang diketahui saya telah melanjutkan pelajaran saya dalam bidang perakaunan di Kolej Matrikulasi Kedah (KMK) yang terletak di Changlun..sebab apa kena mention Changlun?sebab kat kedah ade banyak kolej matrikulasi cth, kolej mara kuala nerang(KMKN),kolej kolej matrikulasi teknikal kedah (KMTK) dan kolej mara kulim(KMKu).. kalau nak tau,dulu saya selalu dimomok-momokkan dengan kata-kata "matrik susah,kena struggle",tapi selagi kita tak cuba and tak berada di situ,kita takkan tau macam mana hakikat sebenarnya..macam orang selalu kata,belum cuba belum tau kan? so, alhamdulillah di takdirkan rezeki untuk sambung belajar kat matrik tu ade..sekurang-kurangn