Skip to main content

PERBANDINGAN

hai assalamualaikum semua,harini saya nk share pasal perbandingan life saya di matrikulasi dan di sekolah..firstly kat matrik saya banyak blaja hidup berdikari(ayat klishey),and hidup bermasyarakat..kalo dkat skola dulu saya jumpa kawan siang time skola je..tp kat matrik ade roomate yg duk dgn kita 24/7..and diorg paling knal la kita ni mcm mne..buruk kita semua diorg tau..and roomate saya ni mmg totally new friends,from diff country..bole dikatakan diorg sume daripada latar belakang yg agak sosial life jugak la... ok kita tukar gelaran sat jd aq..aq ni mmg dri kecik parents hantar pi klas yg islamik la..kecik2 masuk pasti..pastu naik darjah 1,parents mmg hntr pi skola agama,sampai la aq graduate darjah khas skola agama and didikan agama x berhenti takat tu ja..waktu aq gradute darjah khas time tu aq form 2..pastu time form 3 aq dh x pi skola agama dh..tapii,oleh sbb kasih dan sygnya seorg kakak terhadap adiknya,kakak aq yg bru msuk U tu mmg guide aq..bwk aq pi mne je majlis ilmu yg ade..masa form 3 tu halaqah kat skola starp tu baru2 nk bertapak..kami la first batch halaqah k.aini kat starp tu..kakak aq ajar mcm2..buat mutabaah..present task..tilawah quran(baca time ramai org dgr plak tu),tadabbur ayat.. x cukup dgn halaqah kat skola,waktu cuti bln 6 time aq form3 tu,kakak aq bwk aq ngan lg sorg kakak aq pi perak join kem siswi sinergi..aq peserta termuda antara semua,mula2 ayh x kasi pi..tp lps tau kakak aq ikut skali ayh izinkn..kem nya dkt dlm hutan,ade aktiviti jungle trackking,flying fox and mcm2..x lupa pengisian drpd dr,hizul and mlm muhasabah..mmg memboosterkn iman.. sblm aq pi kem siswi sinergi tu aq ikut jaulah kakak aq..time tu tumpang kwn dia..kwn dia dh kawen tp dia x duk ngan laki dia la..*xkan la laki dia nk duk skali ngan member2 bini dia,so dia blik la umah mak dia..demi dakwah islam ..masa on the way nk ke rumah member kakak aq ni,dia(kwn kakak) tanya kakak aq sapa nama aq,pastu kakak aq bgtau la nama aq,pastu dia tanya lg nk panggil aq apa,kakak aq ckp la biasanya kalo kt rumah panggil genie..pastu kwn kakak aq tanya kakak aq ape mksd genie,kakak aq pn ckp la mksdnya jin..time tu plak aq tgh mamai2,yela dlm kereta kan,,pastu diorg duk bergurau ngan nama aq,kawan kakak aq tanya jin islam ke x?pastu depa gelak sakan..pastu time aq sdar kakak aq tetiba panggil aq abid,dia kata elok panggil abid,mksdnya ahli ibadah elok la skit drpd genie..aq pn lynkan jela..sejak drpd tu bila aq ikut program ngan kakak aq,aq akn gelarkn diri aq abid..ABID mcm comel kan?hehe..org kata nama yg kita panggil kt seseorang tu melambangkn diri org tu..sejak drpd tu aq jd bole dikatakan BUDAK BAIK  la kt skola..tudung labuh..mutaba'ah tip top..baik lah..tp sejak aq duk matrik ni aq dh x jd aq yg mcm kt skola and mcm dulu..everything change..ada satu hari ni roomate aq mmg menyentap sesentap-sentapnya la sampai nk jln turun tangga pn dh x larat..aq jd malu dgn diri aq yg skrg ni..aq rasa mcm nak balik,nak duduk dlm halaqah mcm dlu.nk ada persekitaran yg baik mcm dlu..kat matrik ni ada persekitaran yg baik,tp banyaknya persekitaran yg x baik..life aq kt sini mmg diuji sgt2..ada kwn yg suka jatuhkann and malukan aq dpn org ramai,ada yg selfish..tp hidup ni kena teruskan ..kadang rasa putus asa nk hidup dgn persekitaran kat sini..aq dh penat nk positif ngan org, tp org tu ttp jugak perangai cmtu..sumpah aq letih dgn makhluk yg berperangai gitu,.pernah la aq story cerita kesian aq kt slh seorg best fren aq ni..dia bersimpati la ngan nasib aq.. nasib yg bg aq sentiasa malang walau kt mne aq berada..and bila aq terkenangkan nasib aq yg malang ni,aq jd rindu kt mummy..rasa nk ikut mummy..sudah la..smpai sini je update kali ni..sekian~~

Comments

Popular posts from this blog

hai Assalamualaikum semua.. alhamdulillah masih diberi peluang untuk terus hidup dan dapat bernafas sampai sekarang..hari ni 1 Januari 2015,sudah 7 bulan lebih saya berada di Darul Aman dan banyak perkara yang saya dah lalui dan belajar sepanjang saya berada jauh daripada keluarga yang berada di Darul Takzim.. sebagaimana yang diketahui saya telah melanjutkan pelajaran saya dalam bidang perakaunan di Kolej Matrikulasi Kedah (KMK) yang terletak di Changlun..sebab apa kena mention Changlun?sebab kat kedah ade banyak kolej matrikulasi cth, kolej mara kuala nerang(KMKN),kolej kolej matrikulasi teknikal kedah (KMTK) dan kolej mara kulim(KMKu).. kalau nak tau,dulu saya selalu dimomok-momokkan dengan kata-kata "matrik susah,kena struggle",tapi selagi kita tak cuba and tak berada di situ,kita takkan tau macam mana hakikat sebenarnya..macam orang selalu kata,belum cuba belum tau kan? so, alhamdulillah di takdirkan rezeki untuk sambung belajar kat matrik tu ade..sekurang-kurangn

IBU SAL

hari ini 11 januari 2018, aku dikejutkan dengan berita kehilangan bekas bos aku ditempat kerjaku setiap kali cuti semester, walau hanya sekejap, seminggu pun diberi izin untuk aku mencari wang saku, bekerja di stesennya. bos yang pemurah, baik hati budi, seorang yang penuh dengan nasihat, rasa cinta, sungguh aku rindukan beliau. beliau sudah aku anggap seperti ibu, kerana andai ibuku masih ada, maka mereka seusia. persoalan yang bermain dalam mindaku, kenapa para ibu yang dekat denganku diambil dahulu? pertama kali aku datang ke stesennya utk interview, aku terkejut dengan soalan-soalan yang diberikan, langsung tak terlintas akan ada soalan interview seperti itu. soalannya mendekatkan aku kepada Tuhan, kepada Pencipta. membuatkan aku berfikir, memberi nasihat, harapan. hari kedua aku kerja aku diberikan amanah untuk mengurus bahagian kewangan, pekerja lepasan matrikulasi bidang perakaunan, pekerja baru 2 hari. dibawa masuk kedalam office bersama senior dan akauntan luar utk mengajar.

Nature

Assalamualaikum.. Hai. Lama tak menulis. Kali ni nak share sikit je pasal surrounding. Apa yang berlaku, apa yang boleh diambil iktibar untuk kehidupan. Ada sekali tu aku ada aktiviti yang melibatkan warga atau penduduk labuan. Aku temu ramah ada sorang mak cik ni, nak mintak pendapat dia berkenaan kenaikan harga barang sekarang, dia okay ke kalau harga barang lepas ni naik. Aku terkejut dengan jawapan dia. Dia SETUJU (means okay). Aku pun tanya lah kenapa setuju pulak? Dia kata, dah kalau orang lain setuju dan ok, kenapa saya x setuju. *Dan kalau pun ada rakyat yang rasa tertindas, kerajaan tetap akan naik kan harga jugak. Aku monolog sendiri sambil mendengar hujah mak cik tu. Kemudian aku tanya lagi, mak cik memang asal dari labuan ka? Dia kata aku dari philipine. Cari rezeki di sini. Mau hantar anak sekolah. Kos sara hidup kat sana tinggi jugak. Lepastu aku ada dengar cerita dan aku perhatikan sendiri anak-anak kecil di sebelah sabah labuan ni keluar cari kerja. Diorang macam-maca